Big Mountain oraz Blues Pills wystąpią na Małej Scenie 24. Przystanku Woodstock w Kostrzynie n/Odrą!

Opublikowano: 26 lutego, 2018
Big Mountain oraz Blues Pills wystąpią na Małej Scenie 24. Przystanku Woodstock w Kostrzynie n/Odrą!

Do grona artystów, którzy wystąpią na Małej Scenie 24. Przystanku Woodstock dołączyli Big Mountain (USA) i Blues Pills (Szwecja)! Wszystkie informacje na temat tegorocznej edycji festiwalu można znaleźć na oficjalnej stronie www.woodstockfestival.pl.

BIG MOUNTAIN (USA)

Big Mountain to amerykański zespół znany ze znakomitego coveru utworu „Baby, I Love Your Way” Petera Framptona. Przebój wspiął się na szczyty list przebojów, plasując się na liście Top 10 hit single w Stanach Zjednoczonych na początku 1994 roku. Utwór znalazł się też na 6 miejscu listy Billboard Hot 100, na pierwszym miejscu listy Mainstream Top 40 i wspiął się na drugie miejsce na liście przebojów w Wielkiej Brytanii.

W 1988 roku do grupy Shiloh dołączył Joaquin „Quino” McWhinney – przyszły lider zespołu Big Mountain. Quino pochodził z rodziny meksykańsko-irlandzkiej, a jego krewni grali w tradycyjnych, meksykańskich kapelach mariachi. Wokalista zainteresował się muzyką reggae po obejrzeniu filmu dokumentalnego o Bobie Marleyu i ruchu Rastafari. W 1989 roku zespół Shiloh podpisał kontrakt na wydanie pierwszego krążka pod tytułem „California Reggae” i dwa lata później band zmienił nazwę na Big Mountain (jest to nazwa rezerwatu rdzennych Amerykanów położonego w stanie Arizona).

Pierwotny skład zespołu tworzyli:
Quino (wokal),
Lynn Copeland (gitara basowa),
Gregory Blakney (perkusja), Jerome Cruz (gitara),
Mandfred Reinke (instrumenty klawiszowe),
Lance Rhodes (perkusja).
„Touch My Light” było pierwszą piosenką Big Mountain, która znalazła się na listach przebojów w 1993 roku. Jest to utwór z debiutanckiego krążka pod tytułem „Wake Up”. Tuż przed początkiem pracy nad drugim albumem studyjnym „Unity”, zespół opuścili Blakney, Cruz, Reinke i Rhodes. Na ich miejsce, do Quino i Copelanda, dołączyli: jamajskie duo złożone z gitarzysty Tony’ego China i bębniarza Carltona „Santa” Davisa, klawiszowcy Michael Hyde i Billy „Bones” Stoll oraz perkusista James McWhinney. Po tak drastycznej zmianie składu, zespół był często prezentowany na antenach popularnych rozgłośni radiowych.

Nagranie „Baby, I Love Your Way” ukazało się na ścieżce dźwiękowej do kultowego filmu „Orbitowanie bez cukru” i znalazło się w pierwszej dziesiątce listy Billboard Hot 100 (na szóstej pozycji) i w pierwszej trójce UK Singles Chart (na drugiej pozycji). Kolejny singiel Big Mountain zatytułowany „Sweet Sensual Love” osiągnął 51 miejsce na brytyjskiej liście przebojów, a album „Unity” sprzedał się w milionach egzemplarzy na całym świecie! Doskonale w rankingach singli poradziło też sobie inne nagranie Big Mountain, czyli singiel „Get Together”, który znalazł się w piątce najlepszych piosenek w Brazylii i Norwegii.

Zespół wystąpił podczas dwóch kolejnych edycji kultowego festiwalu Reggae Sunsplash na Jamajce w 1994 i 1995 roku. W 1998 roku przyszedł czas na kolejne zmiany w składzie kolektywu: perkusista i bębniarz Paul „Groove Galore” Kastick zastąpił Davisa i przejął obowiązki głównego producenta zespołu. Kastick objął swoją opieką producencką nagrania kolejnych sześciu albumów Big Mountain, które ukazały się pomiędzy 1998, a 2007 rokiem.

Po dekadzie spędzonej na nieprzerwanym tworzeniu muzyki i koncertowaniu zespół przerwał działalność w 2005 roku. W tym czasie Quinto pracował jako nauczyciel w liceum Olympian High School, które znacznie poprawiło swoje wyniki maturalne. Podczas trwającej do 2013 roku przerwy, muzycy spotykali się sporadycznie, aby wystąpić razem na muzycznych festiwalach lub wspierać szczytne cele.

W 2013 roku z inicjatywy Quinto zespół reaktywował się w nowym, odświeżonym składzie. W 2016 roku wydali swoją pierwszą, po 14 latach przerwy, płytę zatytułowaną „Perfect Summer” i wyruszył w światową trasę koncertową.

Big Mountain, fot. materiały prasowe zespołu

BLUES PILLS (SZWECJA)

W dzisiejszych czasach niewiele jest zespołów tak szczodrze obdarzonych przez los, które są w stanie połączyć w harmonijną całość wyjątkowy styl muzyczny i unikalny głos wokalisty. Równie rzadko zdarza się też, aby zespół przeplatający ze sobą tradycyjne brzmienie bluesa i rocka zrobił tak piorunujące wrażenie na krytykach i publiczności.

Blues Pills tworzą muzykę łączącą w sobie świeżość i nowoczesne brzmienie z elementami już od pokoleń związanymi z tradycją rockowego i bluesowego grania. Ich muzyka porywa, elektryzuje i zaskakuje za sprawą niespotykanego talentu artystów zaangażowanych w projekt i ich indywidualności.

Na sukces Blues Pills składają się: porywające dźwięki basu Zacka Andersona, mocne rytmy perkusji André Kvarnströma, umiejętna gitarowa improwizacja Doriana Sorriaux i powalające możliwości wokalne Elin Larsson.

Psychodeliczne brzmienie Blues Pills czerpie z tradycji szalonej, rozbuchanej muzyki z lat ’60 i ’70 zeszłego stulecia. Przepis na muzyczny eliksir zwany Blues Pills składa się z prawdziwych rarytasów: to szczypta progresywnego country rodem z lat 60, garść bluesowych nut doprawiona dawką solidnego rock’n’rolla i podana z garścią uwodzących soulowych brzmień.
Zdawać by się mogło, że członkowie zespołu spotkali się za sprawą przeznaczenia w 2011 roku. Już w 2012 roku ukazał się debiutancki singiel kapeli. „Black Smoke” zafascynował słuchaczy uduchowionym, autentycznym brzmieniem. Wkrótce światło dzienne ujrzała pierwsza EPka grupy zatytułowana „Bliss”, która też wzbudziła zachwyt i zainteresowanie fanów i znawców muzyki. Nic więc dziwnego, że gdy w 2014 ukazał się pierwszy album „Blues Pills”, muzycy występowali przed zapełnionymi widowniami w Europie, a utwory z płyty zdobyły szczyty list przebojów na starym kontynencie. W 2016 muzyczny światek nie mógł się doczekać wydania kolejnego albumu zespołu – „Lady In Gold”.

Elin Larsson, wokalistka zespołu opisuje tytułową Złotą Damę w następujący sposób: „Złota Dama to postać uosabiająca śmierć. W ten sposób chcieliśmy się oddalić od stereotypowego obrazu śmierci jako ponurej kostuchy”.

Teksty piosenek z drugiej płyty zespołu przepełnione mistycznymi wątkami i mrocznymi opowieściami, które doskonale uzupełniają się z muzyką. Na krążku znalazła się oda do wszechwładnej opiekunki dusz w tytułowym nagraniu „Lady In Gold” i opowieść o porażce idei zbawienia oferowanej przez przewrotnego proroka w soulowym numerze „Little Boy Preacher”. Na płycie znalazły się także melancholijne bluesowe ballady „I’ve Felt A Change” i „Burned Out” oraz porywające piosenki zainspirowane zawodem miłosnym takie jak „Won’t Go Back” i „Rejection”.

Najnowsze wydawnictwo, tak samo jak debiutancka płyta zespołu, zostało objęte opieką szwedzkiego producenta Dona Alstenrberga, który zadbał o to, by wszystkie elementy, które świadczą o wyjątkowości wykonawców znalazły się też na tym wydawnictwie. Właśnie ta mieszanka stylów i gatunków muzycznych sprawia, że Blues Pills szturmem zdobyli świat rock’n’rolla.

W listopadzie 2017 roku ukazało się koncertowe nagranie DVD z porywającego występu Blues Pills w Paryżu. W tym samym roku muzycy byli nominowani do prestiżowej nagrody Metal Hammer Award w kategorii najlepszy album za „Lady In Gold”.

Przystanek Woodstock to największy w Polsce i jeden z największych w Europie festiwali muzycznych. Jego przyszłoroczna edycja odbędzie się w terminie 2-4 sierpnia 2018 roku w Kostrzynie nad Odrą (woj. lubuskie). Na 4 scenach zaprezentuje się kilkudziesięciu wykonawców z Polski i ze świata. Wystąpią m.in. Arch Enemy, Goo Goo Dolls, Lao Che, The Inspector Cluzo, Booze and Glory, Big Mountain oraz Blues Pills!

W ramach Akademii Sztuk Przepięknych odbędą się spotkania z wybitnymi osobistościami świata kultury, polityki i sportu. Uczestnicy Festiwalu będą także mogli brać udział w różnych formach warsztatów artystycznych oraz angażować się w szereg inicjatyw społecznych i obywatelskich. W czasie Przystanku Woodstock zaprezentują się liczne organizacje pożytku publicznego, realizowanych będzie cała gama projektów edukacyjnych oraz sportowych.
Organizatorem imprezy jest Fundacja Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, która w ten sposób pragnie podziękować polskiej młodzieży za jej zaangażowanie w zimowy Finał WOŚP. Koncert jest niekomercyjny, niebiletowany, a środki na jego organizację zapewniają liczni sponsorzy. Festiwal nie może być i nie jest finansowany ze środków zebranych w czasie Finału WOŚP.
Oficjalna strona Przystanku Woodstock: https://woodstockfestival.pl.

[Mat.Pras]