Wydarzenia

Świeże oblicze krajowej sceny podczas Tauron Nowa Muzyka Katowice 2025!

W czerwcu w Katowicach wybrzmi to, co obecnie najciekawsze na polskiej scenie offowej. Podczas jubileuszowej 20. edycji Tauron Nowa Muzyka Katowice usłyszmy elektroniczne liveacty, tytanów alternatywy, nowe projekty młodych jazzmanów i czarującą harfistkę. Zaproszone artystki i artyści gwarantują niepowtarzalną fuzję dźwięków. Karnety i bilety dostępne na stronie https://festiwalnowamuzyka.pl/.

Reprezentację krajowej sceny na Tauron Nowa Muzyka Katowice otwierają leśne duchy stojące za projektem ETNOBOTANIKA. To autorzy nostalgicznej mieszanki sampli i elektroniki, która od dłuższego czasu nie schodzi z playlist w całej Polsce. Górnośląski duet zaprezentuje na festiwalu przedpremierowo materiał z nadchodzącego albumu. Wielu fanów z pewnością ucieszy także powrót grupy Fisz Emade Tworzywo, która na najnowszym albumie „25” odwołuje się do klimatu kultowych „Polepionych Dźwięków”. Tytani polskiej alternatywy są w znakomitej formie, w charakterystycznym stylu łącząc elektronikę z muzyka rockową i rapem. W Katowicach usłyszymy zarówno nowy materiał, jak i największe hity grupy. Młodą energię polskiej sceny jazzowej reprezentować będzie hoshii, czyli saksofonista Kuba Więcek i jego nowy zespół. To muzyczna podróż pełna eksperymentu, wolności i nowej tożsamości brzmieniowej, oparta w dużej mierze na elektronice. Podczas festiwalu hoshii zagrają na scenie w Amfiteatrze NOSPR – Powered by Lech. Jazzowe korzenie posiada również międzynarodowy duet Crack Rock, który tworzą multiinstrumentalista Latarnik (Marek Pędziwiatr, lider takich zespołów, jak EABS, Błoto i Zima Stulecia) oraz amerykański wokalista Anthony Mills (Wildcookie). Wspólnie podejmują eksplorację stanu uzależnienia, który zainspirował nazwę grupy i muzykę. Pod postacią lekkich piosenek przemycają poważne treści przepełnione bólem. Odmienne inspiracje przyświecają kolejnej artystce w zestawieniu. Marysia OSU to urodzona w Polsce, ale mieszkająca w Londynie harfistka, producentka i kompozytorka. Słynie z nowatorskiego połączenia muzyki klasycznej, ambientu i jazzu. Jako harfistka daje swój ogromny wkład londyńskiej scenie jazzowej, a w czerwcu zaczaruje publiczność 20. edycji festiwalu. Z Wrocławia do Katowic przyjedzie Oxford Drama, czyli duet tworzony przez Małgorzatę Dryjańska i Marcina Mrówkę. W swojej twórczości inspirują się m.in. muzyką Morrisseya, a mieszankę stylów, jaką reprezentują najprościej określić jako eksperymentalny pop. Zestawienie zamyka Piernikowski, zdecydowanie jeden z najbardziej oryginalnych polskich artystów. Na festiwalu zagra materiał z ostatniego albumu „Beyond Echo of Time”. Mroczne i abstrakcyjne melodie przeniosą publiczność w świat zachwycających struktur dźwiękowych. To może być jeden z najciekawszych koncertów festiwalu.

To wciąż jeszcze nie koniec ogłoszeń. Już niedługo odkryte zostaną kolejne tajemnice TNMK 2025. Warto zadbać o wejściówkę jeszcze dziś!

Sponsorem festiwalu jest Tauron Polska Energia. Współgospodarzem Miasto Katowice.

Tauron Nowa Muzyka Katowice

19-22.06.2025

Actress ● Alva Noto ● Ben Klock ● Ben Sims ● Britta Arnold ● CocoRosie ●

Ela Minus live ● Ellen Arkbro organ ● ETNOBOTANIKA ● Fadi Mohem ●

Fatima Yamaha ● Fisz Emade Tworzywo ● Floating Points ●

Francesco Tristano ● Gina Sabatini ● hoshii ● HVOB live ● Javva ●

Jeff Mills ● Joy Orbison ● Julia Rover ● KABEAUSHÉ ● Kali Malone organ

Latarnik & Anthony Mills are Crack Rock ● Marcel Dettmann ● Marco Shuttle ●

Marysia OSU ● Mathew Johnson ● Mermaid Chunky ● Oxford Drama ●

Palms Trax ● Ø [Phase] ● Piernikowski ● Planetary Assault Systems ●

Richie Hawtin DEX EFX X0X ● RSS Disco ● TAIGA ● TV On The Radio ●

Underworld ● Yehezkel Raz ● Zamilska ● i wielu, wielu innych…

Więcej na: http://festiwalnowamuzyka.pl

BIOGRAMY ARTYSTÓW:

ETNOBOTANIKA

Tajemniczy duet z Górnego Śląska, który jedną nogą stoi twardo na gruncie muzyki elektronicznej, a drugą bada tereny sampli i hip-hopu, tworząc swój unikatowy styl. Ich wzrok i uszy zwrócone są ku skrawkom przeszłości – fragmentom starych polskich filmów, na wpół zapomnianym serialom, urywkom z mniej i bardziej znanych rodzimych piosenek nagranych przed laty. Usłyszymy tu zupełnie inne, osobne wręcz podejście do techniki samplowania i łączenia beatmakerskich praktyk z instrumentami i brzmieniem współczesnej muzyki elektronicznej. Ich brzmienie równie skutecznie pobudzi wyobraźnię w domowym zaciszu, jak i ciało w klubowych półcieniach. Ich występy na żywo zawierają utwory z wszystkich wydanych albumów, często w nowych, lekko zmodyfikowanych i bardziej dynamicznych wersjach. Muzyka, którą prezentują jest także świetnie odbierana przez okoliczną faunę i florę oraz byty astralne.

https://www.facebook.com/zespolmuzycznyetnobotanika/

https://www.instagram.com/etnobotanika_music/

https://www.youtube.com/@etnobotanika

https://open.spotify.com/artist/5VfIghQfihJpB7JqoU3z4d

Fisz Emade Tworzywo

Projekt Bartka i Piotra Waglewskich to jeden z najważniejszych zespołów na polskim rynku fonograficznym. Od 2000 roku wydali wspólnie kilkanaście albumów pod różnymi szyldami. Ich eklektyczna stylistyka zahacza o hiphop, jazz, rock, punk, dub i elektronikę. Jako pierwsi wprowadzili w polskim hiphopie miękkie brzmienia i wrażliwe teksty, nawiązując do klimatu nowojorskiego kolektywu Native Tongues (A Tribe Called Quest, De La Soul, Jungle Brothers). Od tamtego momentu bracia stale eksperymentują, starając się jednak by wszystkie ich projekty łączył jeden składnik – wysoka jakość. Swoją twórczość chętnie nazywają „Polepionymi Dźwiękami”, których nie da się zaszufladkować pod jeden gatunek muzyczny. Na najnowszej płycie „25” w swoim charakterystycznym stylu łączą elektronikę z muzyka rockową, muzyką rap, tworząc przy tym oryginalną fuzję przeróżnych dźwięków i gatunków. Album nagrany 25 lat po debiucie zespołu – płycie „Polepione Dźwięki” – prezentuje spojrzenie na tamte kolorowe, muzyczne lata, w których ugruntował się ich niepowtarzalny i charakterystyczny styl. W nagraniu płyty gościnny udział wzięli Natalia Przybysz, Shachar Elnatan oraz Inbar Elnatan.

http://tworzywo.com.pl/

https://www.facebook.com/FiszEmade/

https://www.instagram.com/fisz_emade_official/

https://open.spotify.com/artist/0YYxsW13yGiA2e80fu4VIA

hoshii

HER NAME WAS YUMI to tytuł drugiego studyjnego albumu hoshii, zespołu powołanego przez saksofonistę Kubę Więcka pod koniec 2022 roku. Grupę tworzą: Grzegorz Tarwid (syntezatory), Max Mucha (gitara basowa, syntezatory) oraz Miłosz Berdzik (perkusja, glockenspiel). Muzycy celowo uwalniają się od ciężaru gatunkowego muzyki europejskiej, eksplorując dźwięki niosące iskrę nadziei i wolnego ducha. W warstwie muzycznej stawiają na głębokie syntezatorowe linie basowe, intensyfikację elektronicznych brzmień oraz rozbudowaną warstwę sampli, redefiniując swoje podejście do kompozycji. Tytuł albumu nawiązuje do YUMI (夢美 – z japońskiego „piękny sen”) – przyjaciółki hoshii, która sprowadza go na Ziemię, kiedy czuje się znużony życiem na odległej planecie Versus. Jednak nawet wśród ziemskich dźwięków samotność staje się nieunikniona. W odpowiednim momencie YUMI, ogarnięta tęsknotą, decyduje się przylecieć i odnaleźć swojego przyjaciela. HER NAME WAS YUMI to muzyczna podróż pełna eksperymentu, wolności i nowej tożsamości brzmieniowej. Album ukazuje hoshii w nowej odsłonie – jeszcze bardziej świadomej, odważnej i nieograniczonej gatunkowymi ramami.

https://www.facebook.com/kubawiecekmusic

https://www.instagram.com/hoshiimusic/

https://www.youtube.com/playlist?list=PLbv58FIvUCLqYSXFH9X2xRkdz3_0nfhdK

https://hoshiimusic.bandcamp.com/

https://open.spotify.com/artist/1PzdsUKu27uO3dCnpnXxWJ

Latarnik & Anthony Mills are Crack Rock

Minęła już ponad dekada odkąd Anthony Mills stworzył swój najgłośniejszy projekt pod nazwą Wildcookie. Zdobył serca słuchaczy na całym świecie i mimo upływu lat, cały czas jest chętnie słuchany w serwisach streamingowych. Po 14 latach od tego sukcesu Anthony Mills powraca łącząc siły z Markiem “Latarnikiem” Pędziwiatrem w duecie Crack Rock, będącym ewolucją w stosunku do Wildcookie. Ciepłe, jazzujące beaty ustąpiły miejsca osadzonym w latach 80-tych kompozycjom Marka Pędziwiatra. Klawiszowiec zespołów EABS, Błoto czy Zima Stulecia wykorzystał tutaj całą paletę swojej kolekcji syntezatorów, bawiąc się z Anthonym Millsem konwencją gatunku yacht rock na wspólnych sesjach w studio. Zamiłowanie do eksperymentowania spowodowało jednak, że dryfowali w nieznanym im dotąd kierunku. Efekt który uzyskali finalnie był zupełnie inny niż w pierwotnym zamyśle, yacht rock zaczął pękać i trzeszczeć w szwach – tak właśnie narodził się Crack Rock a wraz z nim ciekawa gra słów. To znak rozpoznawczy Anthonego Millsa, dlatego nazwa zespołu odnosi się nie tylko do gatunku, ale prowadzi nas głębiej do tego co znajdziemy na płycie. Eksploracja uzależniającego stanu stała się silną osią współpracy duetu Crack Rock, przekształcając się w wielowymiarowy pejzaż dźwiękowy, gdzie pod postacią lekkich piosenek, poważne treści przepełnione bólem są ukryte w metaforach. “Widzę ten album jako terapię, a także jako świadectwo magii, którą tworzymy w studiu. Nasz proces twórczy to tajemnicza mieszanka muzycznego kunsztu i głębokich, wielowarstwowych dyskusji o życiu. Czuję, że to oczyszczenie dla mojej duszy.” – wspomina Marek Pędziwiatr.

https://www.facebook.com/marekpedziwiatrofficial

https://www.instagram.com/latarnik777

https://www.instagram.com/tonysauna/

https://open.spotify.com/artist/0cTWcHQ3ejh5QvsfM9qr8M

Marysia OSU

Urodzona w Polsce, mieszkająca w Londynie harfistka, producentka i kompozytorka. Słynie z nowatorskiego łączenia muzyki klasycznej, ambient i jazzu. Marysia ukończyła studia na kierunku muzyki klasycznej, specjalizując się w grze na harfie. Zaczęła eksperymentować z nowymi teksturami dźwiękowymi podczas studiów, używając pedałów efektowych, pożyczonych jej przez przyjaciół z kursu jazzu. Jako harfistka, która odcisnęła swoje piętno na londyńskiej scenie jazzowej, jest członkiem Levitation Orchestra i wzbogaciła liczne płyty o charakterystyczne brzmienie swojej harfy, współpracując z takimi artystami jak Maxwell Owin i Joe Armon-Jones, Puma Blue, Alabaster dePlume, Laura Misch, Yazmin Lacey i Loyle Carner.

Jej debiutancki album „harp, beats & dreams” eksploruje tematy filozofii, snów i wzajemnego oddziaływania świadomego i nieświadomego umysłu. To intymna podróż do jej wewnętrznego świata, skomponowana jako seria wpisów przypominających pamiętnik, które służyły jej jako środek do samouspokojenia i refleksji. Całkowicie samodzielnie wyprodukowany, dokumentuje jej ewolucję jako solowej kompozytorki i producentki.

https://www.facebook.com/marysiaharp/

https://soundcloud.com/marysiaharp

https://marysiaosu.bandcamp.com/

https://www.instagram.com/marysia_osu/

https://open.spotify.com/artist/0drclFaX2CCeuqnT5cfCY1

Oxford Drama

Czy po ponad dziesięciu latach grania można mieć poczucie, że dopiero zaczyna się swoją muzyczną przygodę i ma się jeszcze wiele do powiedzenia? Tak właśnie czuje się Oxford Drama rok po wydaniu swojego czwartego albumu „The World Is Louder”. Po trzech bardzo dobrze przyjętych przez dziennikarzy i publikę albumach oraz koncertach zagranych na takich festiwalach jak Open’er, Off czy Soundedit, Gosia Dryjańska i Marcin Mrówka wciąż odczuwają ogromną ekscytację za każdym razem, gdy tworzą muzyczny świat kryjący się za każdym wydawnictwem. Nie mniejszą radość sprawia im później przełożenie tego na warunki koncertowe. Znani z bycia muzycznymi nerdami (z czego są bardzo dumni!) oraz ze swojej skrupulatności (z powodu której na każdy album trzeba było cierpliwie poczekać), wrocławski duet spędził wiele letnich wieczorów na jamowaniu i improwizowaniu, zatracając się w tym jak dzieciaki, które dopiero co poznają swoje ulubione płyty. „The World Is Louder”, które miało okazję wybrzmieć chociażby w studiu radiowej Trójki, jak i na antenie amerykańskiego KCRW, to zupełnie nowe oblicze zespołu, zarówno głośne i punkowe („More & More”, „Ought To Know”) jak i bardziej subtelne i atmosferyczne („Six Feet Under”, „Mediation 1”). I to nie przypadek, bo tak jak na albumie, tak i koncertowo, dla Gosi i Marcina bardzo ważny jest balans i zabawa dynamiką. Świat może i jest głośniejszy, ale Oxford Drama stawia jemu czoła zarówno w ekstatycznym tańcu, jak i kojącej medytacji.

https://www.facebook.com/meetoxforddrama

https://www.instagram.com/oxforddrama

https://oxforddrama.bandcamp.com/

https://www.youtube.com/channel/UCTdllNs0SmFYgFnvR12sMCQ

https://open.spotify.com/artist/0T0rADxhl1CLxhSS3t4FJr

Piernikowski

Kompozytor, producent muzyczny, autor tekstów i MC, na co dzień mieszka i tworzy w Poznaniu. To jeden z najbardziej charakterystycznych i nowatorskich artystów we współczesnej muzyce elektronicznej w Polsce. Jako współtwórca zespołu Syny opublikował dwa świetnie przyjęte albumy. Solowo tworzy od 2012 roku, gdy ukazał się jego debiut „Się Żegnaj”. Płyta „Beyond Echo of Time” to jego piąty album solowy. Na swoim koncie ma również współpracę z reżyserem teatralnym Janem Klatą („Król Edyp”, „Termopile Polskie”, „Wróg Publiczny”), a jego muzykę mogliśmy usłyszeć także w serialu „Infamia” (Netflix, 2023).

Wspólnym mianownikiem dla działań muzycznych Piernikowskiego jest eksperyment. Wers: „gdyby ktoś mi nie powiedział, że to jest muzyka, bym w ogóle nie wiedział, że to jest muzyka” idealnie rezonuje z nieoczywistym celem, jaki obrał sobie jako artysta dźwiękowy. Bez lęku brata ze sobą odległe bieguny, tworząc spójny, melancholijny pejzaż.

https://www.facebook.com/robertpiernikowski

https://www.instagram.com/piernikowskii/

https://robertpiernikowski.bandcamp.com/album/beyond-echo-of-time

https://open.spotify.com/artist/4i5BO8J8LCbzc1on7npUK5

[mat.pras.]

Related Articles

Back to top button